Bacardí perd la batalla per la marca Havana Club

El Tribunal Suprem conclou una disputa judicial iniciada el 1999 amb la desestimació de la demanda de Bacardi i confirmant la propietat de la marca Havana Club al grup Pernod Ricard i a l’empresa Cuba Ron.

[foto de la noticia]

La Sala Primera d’Alt tribunal espanyol, en una sentència feta pública avui, ha resolt el litigi que enfrontava a les empreses espanyoles que tenien registralment la titularitat de la marca espanyola “Havana Club” amb l’Estat cubà i les empreses constituïdes per aquest, a les que, prèvia expropiació forçosa, es van transferir, entre altres, els drets sobre aquesta i altres marques.

https://i2.wp.com/1.bp.blogspot.com/_ctjsSosr_ds/SgNvtPej3BI/AAAAAAAAAEU/9xhwMLhh46M/S240/bacardi.jpgConcretament el grup Bacardí va iniciar el 1999 un procediment en els tribunals de Madrid per ser reconeguda com a propietària de la marca Havana Club, que havia deixat d’usar 30 anys abans, i cancel·lar els registres a nom del seu competidor Havana Club Holding.

El 2005 el Jutjat de Primera Instància de Madrid va constatar la propietat de la marca a la joint venture formada per Pernod Ricard i la companyia cubana Corporació Cuba Ron. Davant el recurs de Bacardi, l’Audiència Provincial de Madrid el 2007 va tornar a donar la raó al grup francès.

El Suprem ha posat fi a dotze anys de conflictes al voltant d’una de les begudes espirituoses més famoses i la segona marca de rom al món.

Segons relata la sentència del Suprem, el tribunal d’apel·lació  va considerar que s’havia produït la prescripció extintiva de l’acció quan la demanda va ser interposada i, en tot cas, que per virtut del conveni comercial celebrat entre Espanya i Cuba el 23 gener 1979 , la denominació “Havana” no podia ser utilitzada al nostre país per identificar comercialment productes originaris de Cuba.

https://i1.wp.com/profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs447.snc4/50333_19606863639_6875_n.jpgLa sentència, després de negar l’adquisició de la marca per prescripció adquisitiva de les demandades, aborda el tema de la prescripció extintiva, principal argument de la sentència en segona instància per rebutjar la demanda. En paraules del Suprem, “l’acció de nul·litat absoluta de l’assentament registral que va reflectir la primera transmissió, i les dirigides a que es declarés la nul·litat de les successives, no poden considerar-se prescrites, a diferència de l’acció personal restitutòria de la marca, que sí que estava subjecta al termini de prescripció ordinari de quinze anys “.

Per això l’alt tribunal pren com a dia inicial del còmput el següent al de la pràctica de l’assentament registral que va publicar la titularitat de la marca a favor de l’Estat Cubà (14 de setembre de 1968), únic seient nul per causa intrínseca, és a dir, per no superar l’expropiació que ho va causar el control imposat per la regla d’ordre públic, sense que des de llavors hi hagi constància de cap acte de les demandades de reconeixement del dret de cap de les societats actores.

https://casalcubabarcelona.files.wordpress.com/2011/02/pernodricardmarquespastis51havanaclubabsolutmartellcedevendambrosiovelasco.gif?w=300

El director jurídic de Pernod Ricard, Ian Fitzsimons, s’ha felicitat per la decisió del Suprem i ha manifestat que “era un intent deliberat del nostre competidor, Bacardí, d’apropiar-se de l’èxit d’una marca que nosaltres hem desenvolupat des de 1993”.

Es dóna la circumstància que la companyia, que està domiciliada a l’Havana, exporta a 124 països, amb l’excepció dels Estats Units, on els productes cubans estan prohibits a causa de l’embargament comercial.

Presència a Espanya
En el mercat nacional, i segons xifres de 2009, Bacardi és la quarta marca de begudes espirituoses, amb una quota de mercat en volum del 7,9% i cinc milions de caixes. Per davant, es troben Diageo, amb un 18%, el mateix percentatge que Pernod Ricard, i Maxxium, amb un 16,7%. Per darrere, estan Varma i Osborne, amb el 5,50% i el 6,30%, respectivament. Pel que fa a quota en valor, Bacardi representa el 7,1%, també en quarta posició.

Una respuesta a Bacardí perd la batalla per la marca Havana Club

  1. cubabcn dice:

    I tu.. amb qui ets solidari, maco? Amb la màfia de Bacardí?

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: